Onsdagens arbetsdag. En lärorik dag.

Visade sig att bli en riktigt lärorik dag för mig. Fick under dagen speciella två kunder från Svt


Ett samtal kom på morgonen där en kvinna från bildtelefoni ville förmedla ett samtal.
Det var en kille som ville boka en herrklippning. Och han ville ha en kortklippt frisyr.
Han skulle vara med i Tv samma dag så han ville snygga till sig i håret.

Fick tid hos mig vid 9:45 och han är döv.
Nervositeten börja stiga direkt hos mig. Den tanken att man ska göra ett bra arbete när man nästan inte kan komunisera med sin kund. Hur ska man kunna förstå hur han vill ha sitt hår?

Patrik som han då hette kom in vid 9:40 tiden. Man såg direkt på han hur glad människa han var.
Jag visade mot stolen och tog på han kappan.  Han hade wax i så jag pekade mot schamponeringen.
Han gjorde med händerna på sig själv som man brukar göra när man tvättar håret och såg frågande ut mot mig.

Under klippninge hade han haft med sig en bok som han läste som han efter ett tag la ifrån sig och visade mot mig att det bara va nå strunt bok.
Klippniningen gick utan problem. Han var inte så jätte lång hårig så det va mer av en typisk herrklippning med kort på sidorna. Han kände några gånger på håret på sidorna och tyckte jag skulle ta ner det kortare. Han var väldigt duktig på att visa med kroppspråk hur han ville ha det.

När vi sedan va färdig och gick till kassan tog han ett kort o skrev Topp på.

Efter drygt en timma ringde det från bildtelefoni igen och denna gång svara jag.
Dom ville förmedla ett samtal.
Det va patrik som jag just klippt han va super nöjd. och undrade om jag var anställd här så jag fanns här om han ville klippa sig igen.
Det visade att han va nöjd. Vilket glädjer mig. Jag informerade han att vi hade internetbokning vilket skulle göra det lättare för han med.

Sen sa han att han hade en kompis som också ville klippa sig om jag hadde någon tid senare under dagen.
Hans kompis som heter Tommy fick tid vid 13:00. Han är också döv.

Då började ju nervositeten stiga igen innom mig igen. För med Patrik visste jag ju att han va korthårig medans hur Tommy nu ville ha det hade jag ju ingen aning.

Tommy kom vid 13 och han hade längre hår. När vi satte han i stolen visade han med tummen o pekfingret ungefär en längd och pekade lite smått åt min frisyr.
Så nu fick jag förlita mig på min egen tycke o smak mycket.
Under klippnignen gick jag dock o hämta ett papper för jag vart nyfiken på en tatuering han hade på armen.
Och han undrade vad min armtatutuering betydde. Så vi skrev lite smått på ett block tillsammans för att kommunisera.

Jag fick till hans frisyr så jag var nöjd. Och han tyckte frisyren verkade lätt stylad. Han brukade ha svårt att styla till det snyggt.
Men jag gjorde en lättsam frisyr som följde mycket hans egna virvlar och tog uit där det va tjockt där jag upplevde att det svåra fanns. Och han vart nöjd han med.

Som sagt en mycket lärorik dag. Men det går och komma mycket långt med bara kroppspråk.
Men jag som är väldigt pratglad och nyfiken som människa speciellt mot mina kunder hämtade blocket för att kommunisera lite. Men det va inte mycket av det vi lilla skrev som handlade om håret.
Visst tar det lite längre tid än vanliga kunder. Men vad gör det. Detta yrke handlar ju om att få nöjda kunder.

Kommentarer
Postat av: Anna o

Du e duktig du :)

2010-11-11 @ 19:15:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0