Mina 3 S

Självkänsla är egenskapen att uppleva sig själv som kompetent att klara av livets grundläggande utmaningar samt förtjänt av framgång och välmående.

Självförtroende är individens tilltro till sin förmåga att prestera. Det kan röra sig om arbete, skola eller sociala sammanhang.
Självförtroendet kan variera från dag till dag och det kan höjas genom bekräftelse utifrån,
eller tillfälligt höjas under exempel alkoholpåverkan.
Självförtroendet kan snabbt tränas upp. Många blandar ihop begreppet med självkänsla, som är något helt annat.


Svartsjuka
är en känsla som innebär oro för en rival, särskilt när det gäller kärleksförhållanden.
Psykologin hävdar att känslan kan komma ur gamla barndomsminnen.
Som att bli helt eller delvis övergiven, till fördel för ett syskon t.ex.
Dålig självkänsla spelar en stor roll i sammanhanget.
Svartsjukan gör att man betraktar sig som förlorare redan innan konflikten (slaget om partnerns gunst) uppstått.



Hela mitt liv har jag sett mig själv som ett misslyckande.
Att jag alltid är sämbre än alla andra.
Vet inte varför..
Kan det ha att göra med att jag aldrig hade nån tjej fram till jag va 19?
Att jag aldrig följde me folk ut på grejor i början så att sen när någonting hände i kompis gänget så ringde ingen mig?
En tanke som just slog mig kan vara från våran mamma.. Att hon alltid lyfter upp dom 2 andra bröderna medans man
själv får inte höra något posetivt själv. Har pratat med mina bröder om det alla har vi uppfattat det så från henne.

Men innom vissa moment kan jag ha jävligt bra självförtroende på mig själv.. typ vissa dataspel.. i jobbet mm.
Jag klarar nog av det mest om jag vill..... Jag är lite som min far.
Vi vill inte göra bort oss. Vi vill inte skämma ut oss vi går mest på det säkra.
Jag är alltid nervös för nya saker att testa på men så gott som alltid klarar jag av det när jag väl gör det.
Det kommer nog in på att jag är så kräsen på mat också.
Älsklingen har pushat mig o hjälpt mig jätte mycket me att börja våga göra saker. Som förut kunde jag om jag fick fel
hamburgare nånstans.. Då sket jag i det o slängde den. Men jag har blivit bättre nu. Nu skulle jag gå o säga till.
Jag har varit en fegis.. men det går uppåt.

Men ser mig själv fortfarande sämre än alla andra. speciellt när det gärller killar som flörtar med emily.
Eftersom jag ser mig själv sämbre är jag så rädd att förlora henne.
Satt ett tag o tittade på hennes skärm hela tiden i smyg.....
Jag stängde in henne.. kvävde henne när hon bodde här... med min svartsjuka.. min rädsla att förlora henne min rädsla
att förlora hennes kärlek till mig.

Men svartsjuka kan inte förhindra otrohet bara orsaka.


Och det är väll på det hållet jag har varit att jag va så på. och så jobbigt och klagade på allt hon gjorde.. anyliserade
allt hon gjorde och sa det till henne så jag gick för långt och det vet jag.
Men jag har alltid analyzerat.. Kan inte göra något åt det. och vänder allt till dåligt för mig.
Jag kudne hacka på varje mening . varje ord hon skrev till någon som jag inte gillade.
Ett tag började hon prata me folk bakom min rygg men det förstår jag. Hon kunde inte ha en vanlig konversation me någon.

Så jag får skylla mig själv för att det är såhär.. inget är hennes fel..
Jag som vart en börda.. vart som en fängelsevakt.. hon kunde aldrig slappna av när jag va hemma.


behöver en psykolog så jag får bättre självkänsla och självförtroende någon som kan knåda om min hjärna.


Jag borde få en granat i huvudet i julklapp.
Jag lär bli smartare av det. komma ifrån alla dumma analytiskatankar.

Kommentarer
Postat av: lite halv anonym

hej killen!



jag vill bara säga att jag tror en pshykolog skulle vara underbart för dig. du verkar inte må så bra!! såhär ska du inte behöva gå på dagarna.. tänka såhär och KÄNNA såhär! de är fruktansvärt tycker jag.



mitt tips: fixa hjälp, gå till någon som vet och kan!

2008-12-14 @ 02:35:56
Postat av: owner

jo funderar starkt på det men ska ta o börja med o köpa 2 böcker som far min har tipsat mig om.. han känner igen allt jag pratar om .. han säger att jag är skit lik han.. så ska köpa dom och nöta igenom få se om dom hjälper nått.

2008-12-14 @ 10:33:26
Postat av: Anonym

Puss på dig,mysmaggot!

Livet kan vara både skit och himmel!

Du vet väl kanske en hel del hur jag haft det...

Tack och lov att jag ändå fick en så underbar son med så härliga kompisar!!!

Vi äter sedvanlig gröt kvällen den 23:e för att sedan ställa ut som vanligt åt tomten.Finns så det räcker åt dig också om du är hemmavid.

Tycker det är alldeles för länge sedan vi sågs.

F pratar ofta om dig.

Var rädd om dig och framför allt var inte rädd för att söka hjälp.Kan vara skönt att vräka ur sig lite skit...

Kramar fråm mig till dig!

2008-12-14 @ 17:49:52
Postat av: Anonym

Du tror möjligen inte att det ligger till på så vis att det förutom svartsjukan kan vara så att hon inte alls är så kär som du vill och hoppas på och att du blir utnyttjad p.g.a detta???

Du är i så fall långt ifrån den förste och att vad det svider när man inser hur djävla dum man varit...

2008-12-14 @ 18:07:23
Postat av: Anonym

och vad fan betyder namnet på din blogg???

Tänk på oss gamla morsor och lämna en liten översättning...

2008-12-14 @ 18:08:58
Postat av: Anonym

och dessutom behöva fylla i kod för att få skicka...

nej jag ska kolla på Bollibompa i stället och läsa Bamse.

2008-12-14 @ 18:10:11
Postat av: owner

Jag jobbar den 23e.. jo din son e en trevlig liten prick synd det går dåligt me jobb för han bara.

Hälsa dottern din också..

Länge sedan vi sågs.. synd det..



bloggens namn betyder "jämnhet i livet"

haha ha så skoj me bollibompa.

2008-12-14 @ 18:34:19
Postat av: Anonym

ring återbud till kunderna och lär dem framförhållning!

Den 23:e ska man äta gröt,skinkmacka och smöra för tomten!!!

2008-12-14 @ 19:12:34
Postat av: Anonym

jämnhet i livet:Fan vad tråkigt i längden...

2008-12-14 @ 19:17:29
Postat av: owner

hehe säg det till våra chefer...



vill ha en jämn bas men man måste ju göra utsvägningar från den.. men en stadig bas att börja allt ifrån.



Du vet att du kan skriva i på Namn så man vet vem du är som skriver =P

2008-12-14 @ 19:19:55
URL: http://equalinlife.blogg.se/
Postat av: x-tra morsan

int´ska du behöv´å skäms för gamm-toka från norrland!Men ok då

2008-12-14 @ 19:24:11
Postat av: owner

haha skulle jag skämmas över dig? =D

2008-12-14 @ 19:40:38
URL: http://equalinlife.blogg.se/
Postat av: x-tra morsan

Att vidarebefodra till dina chefer: JUl-stressa gör vi alla men hos mig finns denna tradition:

Oavsett vad som hunnits med så är det julefrid till middag den 23:e.

Risgrynsgröt och skinkmacka till middag!Det avslutar allt julstök och inleder jule-friden,det som ej hanns med i år får kanske bli nästa gång för garanterat kommer julen åter,förutsatt att du efter middagen på en bricka ställer ut gröt och pepparkaka till vår vän tomten.

Hittar han det kan där finnas ett litet morgonpaket med t.ex en bok,ett spel eller lete pyssel att fördriva dagen med..

2008-12-14 @ 19:43:00
Postat av: owner

hehe ska försöka göra det.

2008-12-14 @ 20:17:28
URL: http://equalinlife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0